stichting de Vrolijkheid

Als er één plaats is waar Kiwanis het motto ‘Serving the children of the world’ waar kan maken is het wel een AZC. Hier verblijven kinderen van alle leeftijden, afkomstig uit zeer veel verschillende landen en met zeer diverse culturele en religieuze achtergronden, maar met gemeenschappelijke problemen: hevige trauma’s en een onzekere toekomst.

Toen Kiwanis Arnhem met het lokale AZC contact opnam, bleek dat er een nationale stichting ‘de Vrolijkheid’ actief was: een groep kunstenaars op o.a. het gebied van muziek en expressie die als vrijwilligers in de weekenden van alles voor de kinderen organiseren waarbij taal- en cultuurproblemen geen rol meer spelen en waarbij zij alle ellende even kunnen vergeten of juist kunnen vormgeven. Dat werd onze doelgroep!

Als eerste hebben we een hun lokaal helemaal opgeknapt en opnieuw ingericht. Omdat het merendeel van de aanwezigen islamitisch is, is het Suikerfeest een belangrijk jaarlijks ontspanningsmoment waaraan overigens iedereen deel kan nemen. Kiwanis heeft hiervoor in de ‘achtertuin’ een grote barbecue gebouwd en financiert nu jaarlijks de kosten van de maaltijden, kadootjes en versieringen die door de Vrolijkheid worden verzorgd. Zo hebben wij o.a. meegewerkt aan een ‘reizende bus’-project van de Vrolijkheid: een aantal collectebussen werden hierbij uitgezet bij goede relaties met de vraag of zij deze (na een donatie) door wilden geven aan hún relaties, etc..Kiwanis deed de organisatie en kon uiteindelijk een mooi bedrag overmaken.

Het is fantastisch om mee te helpen weer een lach op de gezichten van deze kinderen én hun ouders te krijgen!